Out of the box denken

Kostenreductie is in 95% van de gevallen anders denken. “Out of the box” denken dus.

Leo was een directeur die al 25 jaar dozen inkocht. In die 25 jaar had Leo alle dozenleveranciers al over de vloer gehad. Hij had allang de goedkoopste gevonden die aan zijn eisen voldoet. (De dozen, ook die onderin staan, moeten een lange reis door Europa per vrachtwagen overleven).

Ik vertelde hem dus hier niets in te zien. Immers hij koopt al 25 jaar in en heeft al met veel mensen gesproken en onderhandeld. Ik zag meer in tape, omsnoerband en folie. Toch stond hij erop dat ik naar de dozen zou kijken. Als het mij zou lukken hier op te besparen, dan had hij meer werk voor mij. Ik kreeg wat summiere informatie mee, de overige info waar ik rekening mee moest houden zou de volgende dag worden gemaild.

Ik begon aan een onmogelijke missie. Thuisgekomen belde ik een bevriende relatie.

Door met een andere samenstelling van het karton te komen kon hij een goedkopere doos maken, welke toch aan de eisen voldoet.

's Avonds ging ik naar een accountmanager van een andere leverancier, die een paar straten verderop woont.

De beloofde informatie van Leo bleef uit. Waarom zou hij daar nog tijd insteken? Er valt na 25 jaar immers niks meer te besparen? Voor mij eveneens reden niet verder te zoeken. Wel ontving ik van beide leveranciers offertes en modeldozen. Verschil € 0,125 per doos. Zou er toch nog hoop zijn?

De modeldozen naar Leo gebracht. Samen hebben we een test gedaan door ze onderin de vrachtwagen te zetten. Enkele weken later de resultaten besproken. Beide dozen hadden het overleefd, met de kanttekening dat de duurste doos “bol” was aangekomen. M.a.w. als de rit 100km verder was geweest zou de doos het begeven hebben. Kwam ongeloofwaardig op mij over, immers deze doos is van de zelfde samenstelling als de monsterdoos. (Geen ramp, deze doos zou toch veel te duur zijn).

De andere doos was wel interessant. Had de test glansrijk doorstaan! Toch € 0,05 duurder dan wat Leo zelf betaalde, dus toch niet interessant. Wel een tevreden klant!

Immers een klant is tevreden als het resultaat aan de verwachtingen voldoet.

Doordat Leo tevreden was kwam hij los: “Ik had ook niet verwacht dat je een goedkopere doos zou vinden” begon hij.

Toen kreeg ik wel de informatie die ik eerder nodig had gehad. Men had al van alles geprobeerd om op de dozen te besparen. Ook door de lege dozen terug te sturen. Al snel bleek dat de helft van de terug ontvangen dozen niet in aanmerking kwam om te hergebruiken, doordat ze met het verwijderen van de tape kapot waren getrokken. Van de andere helft die nog wel gebruikt kon worden waren er teveel die de tweede rit niet overleefden. (Logisch als je een kwaliteit neemt die maar net aan de eisen voldoet). Kwamen de hoge vrachtkosten van de retourvracht nog bij. Met deze info ben ik aan het rekenen gegaan. Een ander model doos in de Fefco gids uitgezocht. (Folder waarin alle dozen modellen staan). Wederom contact opgenomen met de leverancier van de beste doos. Stelde een iets ander model doos voor dan ik voor ogen had. Ook deze doos was veel sneller op te zetten, ook sneller plat te maken bij de klant. Zwaardere kwaliteit, dus veel sterker, maar ook 2x zo duur dan de doos van Leo.

Deze doos zou tussen de 8 en 20 keer mee gaan. Rekening houden met vrachtkosten etc. is na 5x gebruik al een besparing van 30% gerealiseerd.

Deze doos werd zonder meer door Leo afgekeurd. Reden: bij de klanten staan de ontwikkelingen niet stil. Doos wordt vanaf de pallet op een transportband gezet, die de machine in gaat. Een robot in de machine haalt de doos leeg. De bovenkleppen van de doos willen nog wel eens voor storing in de machine zorgen (klonk geloofwaardig) Uit voorzorg worden dus de bovenkleppen er af gesneden. (Ongeloofwaardig, want dat is een hele klus met hetzelfde mes waarmee de tape wordt losgesneden). Conclusie van Leo: We kunnen alleen nog maar eenmalige dozen gebruiken.

Niet voor één gat te vangen belde ik mijn dozenvriendje weer op. Kun je die dozen ook maken met losse deksels? Jazeker, doen we wel vaker met dozen welke rechtstreeks van fabrikant naar klant gaan. Maken we 1 groot deksel voor 4 dozen (palletlaag).

De afzender hoeft dan per doos maar 1 hoek vast te maken, de klant maar 1 losmaken.

Tijdwinst voor beide partijen. Bovendien goedkoper dan 4 losse deksels. Zelfs een tikkeltje goedkoper dan het eerste alternatief.

Grootste voordeel: Er kunnen nu 2 lege dozen naast elkaar op een pallet, zodat de vrachtkosten van het terugsturen van de dozen gehalveerd worden. Nu is de besparing geen 30%, maar 50% als de dozen slechts 5x gebruikt worden! Als de dozen 20x gebruikt kunnen worden is de besparing nog groter.

Met een besparing van € 60.000,-- (50%) op 200.000 dozen was ik dik tevreden!

Je moet wel op het idee komen!