« »Nationaal Fietsplan: Het is niet allemaal goud wat er blinkt!

Gepubliceerd op 03-05-2019

Een maal in de drie jaar mag je via je werkgever belastingvrij een nieuwe fiets aanschaffen. Hiervoor gelden wel een aantal spelregels. Zo moet de fiets onder meer gebruikt worden voor woon-werkverkeer gedurende de helft van het aantal werkdagen. Ook moet het passen binnen de werkkostenregeling van het bedrijf. Mensen met een auto van de zaak komen niet in aanmerking voor deze regeling.

Voordeel is dat je de fiets tot een bedrag van € 749,-- van je brutoloon kunt kopen. Een duurdere fiets kan uiteraard ook. Het verschil zul je netto bij moeten betalen. Val je onder het hoge belastingtarief van 52% en je koopt een fiets van € 749,-- dan kost die fiets slechts € 359,52.

Dat maakt fietsen wel erg aantrekkelijk, het is gezond en nog goed voor het milieu ook.

Nu zit daar een grote organisatie achter die al die fiscale plannetjes uit voert. De toegevoegde waarde is mij echter niet duidelijk. Het enige verschil is dat die club zowel werkgevers als werknemers er op attendeert dat die regeling er is. Toch is de branche heel goed in staat dit zelf te doen! Daarbij voeren ze enkele onnodige boekhoudkundige handelingen uit.

1. Werknemer zoekt een fiets uit bij de fietsenwinkel bij hem in de buurt.                              2. Werknemer gaat met de koopovereenkomst naar de werkgever.
3. Werkgever stuurt de bon door naar het Nationale Fietsplan.
4. Fietsplan bestelt de fiets bij de fietsenwinkel
5. Werkgever betaalt max. € 749,-- aan het Fietsplan en verrekend dit met het brutoloon        van de werknemer.
6. Werknemer haalt de fiets op bij de fietsenwinkel en betaalt het eventueel hogere                bedrag bij als hij of zij een duurdere fiets heeft gekocht.
7. Het Fietsplan rekent af met de fietsenwinkel.

Het kan ook sneller en eenvoudiger:

1. Werknemer zoekt een fiets uit bij de fietsenwinkel bij hem in de buurt.
2. Werknemer gaat met de koopovereenkomst naar de werkgever.
3. Werkgever betaalt max. € 749,-- aan de fietsenwinkel en verrekend dit met het                    brutoloon van de werknemer.
4. Werknemer haalt de fiets op bij de fietsenwinkel en betaalt het eventueel hogere                bedrag bij als hij of zij een duurdere fiets heeft gekocht.

Hieruit volgt dat de toegevoegde waarde van het Fietsplan nihil is. Toch rekent de organisatie 15% van die € 749,-- aan kosten. De fietsenwinkel ontvangt dus geen € 749,-- maar slechts € 636,65. Dit gaat dus ten koste van de marge van de fietsenwinkel. Dat betekent in de praktijk dat je minder krijgt voor je oude fiets, of dat er minder accessoires bijgegeven worden. Zijn de servicebeurten nog wel gratis?

Toen ik mijn oude fiets inleverde bij de fietsenwinkel kreeg ik daar een redelijk bedrag voor terug, alsmede een gratis kettingslot en 2 gratis servicebeurten bij de nieuwe fiets..

Kortom die gratis dienstverlening van het Nationaal Fietsplan kost per saldo jou en de fietsenwinkel geld! Dus zo gratis is het niet. Het is niet allemaal goud wat er blinkt!

Fiets-01556871317.jpg