Kippenslachterij

Een grote kippenslachterij waar vele kippen per dag worden geslacht. De ene vrachtwagen na de ander rijdt er binnen, vol geladen met kippen die net de reis van hun leven hebben gemaakt......

De kippen worden na het slachten ingepakt in schaaltjes, omwikkeld door folie. Daar bovenop komen 2 tot 3 stickers. Een sticker van de fabriek (merkproduct) een sticker met prijs per kilo, gewicht en totaalprijs. De helft van de kippen is in de aanbieding, telkens bij een andere supermarktketen. Dus voorzien van een aanbiedingssticker. Kortom, vele miljoenen stickers per jaar.

Men zat al jaren tot volle tevredenheid bij dezelfde drukker van die etiketten. Nu zijn er niet zoveel etikettendrukkers. De meesten reageerden afwijzend. Zo'n grote klant willen wij niet hebben! Met als motivatie: die willen niet teveel betalen, wij kunnen daar niets aan verdienen. Voor zo'n grote klant moeten 10 klanten wijken, waar we wel aan kunnen verdienen.

Gelukkig was er een drukker die er een extra pers bij had gekocht, waardoor er ruimte was voor meer klanten.

Door voor een ander model doos te kiezen konden hierop ook aanzienlijke besparingen worden gerealiseerd. Omdat deze dozen leeg minder ruimte innamen scheelde dit niet alleen in de ruimte van het magazijn, ook was er minder intern verkeer van de heftrucks nodig om de lege dozen naar de verschillende werkplekken aan te voeren.

Per saldo leverden deze maatregelen bijna 12% kostenreductie op, op een budget van meer dan een miljoen.

Op de kosten van afval afvoer viel eveneens een forse slag te maken. Over het terrein heen stonden meerdere afval containers, variërend in grootte. Dagelijks kwam er een (lege) vuilniswagen langs welke een rondje over het terrein reed langs de diverse afdelingen met afvalcontainers. Door een perscontainer centraal op het terrein te plaatsen hoefde de vuilniswagen nog maar 1x in de week langs te komen. De heftruck, welke minder tijd nodig had wegens vermindering van het interne transport van de lege dozen, had tijd over om dagelijks een rondje te rijden met een treintje containers naar de perscontainer te brengen.

De kosten konden hierdoor ca. 30% dalen.