Hendrik

Hendrik was mijn derde klant, een fabrikant van huishoudelijke artikelen. Ik was daar door de financieel directeur ingehuurd om naar een aantal kleinere kostensoorten te kijken. De telefoonkosten, drukwerk en nog wat andere dingen.

Op het kantoor bij de administratief medewerkster zat ik de facturen van het drukwerk te analyseren. Het gebruikelijke kantoordrukwerk als briefpapier etc. Geen grote kostenpost, maar je moet toch ergens mee beginnen.

Dat meisje zei tegen me, “Als je naar het drukwerk kijkt, kijk dan naar de facturen van het verpakkingsdrukwerk, daar hebben we vorig jaar f 400.000,-- aan uitgegeven. Dat is veel interessanter dan die paar envelopjes”. Alleen daar ging Hendrik zelf over. Ze introduceerde mij bij Hendrik. Die zag er niet zoveel in, hij zat al 20 jaar bij dezelfde drukker en hij wist dat hij niet te veel betaalde, want hij vroeg zeker 2x per jaar een second opinion.

Toen ik hem vertelde “no cure, no pay” te werken vond hij het niet erg. Er zou immers niks te besparen vallen. Bovendien gaf hij mij te verstaan niet voor 5% naar een ander te gaan. Hij voegde daar aan toe sinds kort 25% te hebben bespaard, door het drukwerk nog maar in 3 kleuren te bedrukken i.p.v. 4. In het verleden werd het drukwerk besteld als er een grote order was voor een klant in binnen of buitenland. Als zij met de order aan de slag gingen, dan kon ondertussen het drukwerk worden gemaakt.

Nu liet men alles in veel grotere oplages in 2 kleuren voordrukken, de tekst kwam er later op in zwart, met 2 verschillende talen.

Met deze werkwijze ging ik aan de slag. Kwam ik weer eens bij mijn oude werkgever! Die was er goed op ingericht dergelijke orders aan te kunnen. Uiteraard nog enkele andere (grotere) drukkerijen bezocht. De prijzen van die drukkers liepen niet ver uiteen. Tussen de f 230.000,-- en f 235.000,-- per jaar. Alle 3 aanzienlijk minder dan wat Hendrik betaalde. Het kleinere drukkertje dat voor het kantoordrukwerk zorgde zat te overwegen een nieuwe 2-kleuren pers te kopen. Wilde wel wat water bij de wijn doen. Die kwam met een offerte van f 220.000,--. f 80.000,-- minder dan wat men zelf betaalde en dat bij een drukker waar men al jaren lang een tevreden klant was. In die tijd werden er ook bedrijvencontactdagen gehouden. Daar stonden eveneens enkele drukkerijen. Een daarvan kon zelf rillen en stansen (om het papier/karton te vouwen). Scheelt in de vrachtkosten. Bovendien daar werd dag en nacht gewerkt met een up to date machinepark. Na 3 jaar gingen de machines er uit, hadden ze net zoveel druks afgeleverd als een andere pers in 10 jaar bij een drukker die alleen in dagdienst werkt. Kregen een goede inruilwaarde er voor terug. Scheelde enorm in de afschrijvingskosten. Kortom een offerte voor f 180.000,-- EEN BESPARING VAN 40%!!!

(Voor 5% ga ik niet naar een ander).

Daarna nog meer mooie besparingen voor Hendrik gerealiseerd. Hendrik vertelde mij dat hij aan mij meer had verdiend dan aan zijn beste klant!