Besparen op verpakkingen

Vrijwel ieder product wordt verpakt. Veel producten kunnen niet zonder verpakking. Sterker nog de meeste producten worden zelfs meerdere malen verpakt.

  • Om het product vers te houden (levensmiddelen)
  • Een extra verpakking tegen breuk. Vaak  is dat ook een informatiedrager voor het product of kenmerk waar de consument het product aan herkent.
  • Om diefstal te voorkomen, of in ieder geval te doen verminderen.
  • Een omdoos waarmee de producten handzaam verplaatst kunnen worden in de distributieketen.
  • De dozen worden op pallets geplaatst en met folie en/of omsnoerband bij elkaar op de pallet gehouden.

Het komt er op neer dat de verpakking vaak meer kost dan het product zelf.

Logisch dus dat verpakkingskosten een serieus onderwerp zijn. Met typische product verpakkingen hou ik mij liever niet bezig, zeker wanneer het  levensmiddelen betreft. Met omverpakkingen, dozen en alles wat daarna komt des te liever. Ook hier is van toepassing dat door een andere aanpak en de weg te weten veelal interessante besparingen kunnen opleveren.

Zullen we hierover eens samen aan tafel gaan zitten?

 

MENTALITEIT

Kostenreductie is vaak een kwestie van anders denken. Ook van mentaliteit.

Kwam op het goede moment binnen bij een fabriek waarvan de producten in grote papieren zakken werden gedaan. Deze zakken op pallets per vrachtwagen naar de klant. In de vrachtwagen worden 2 pallets op elkaar gestapeld.

Daarbij gebeurde het regelmatig dat de bovenste pallet de bovenste zakken van de onderste pallet beschadigde. Klanten willen niet betalen voor kapotte zakken.

Om schade te voorkomen werden er houten platen gebruikt, een dure oplossing, maar goedkoper dan de schade die anders werd opgelopen. Probleem opgelost.

Willem is inkoper en kreeg van hogerhand de opdracht deze kosten met minstens 25% te verlagen. Willem schakelde mijn hulp in. Ik kwam op het idee er kartonnen platen tussen te doen. Het leuke was dat na testen bleek dat de kosten zelfs met 40% omlaag konden!

Iedereen tevreden? Nee, Willem was niet tevreden. Zijn stelling was: Minstens 25%, maar geen 40%. Zijn motivatie: Volgend jaar moet ik weer 10% besparen en als ik nu met 40% kom, dan weet ik niet hoe ik het volgend jaar moet aanpakken. Dus een dikkere kwaliteit karton. Besparing 28%, waarmee ruimschoots aan de target was voldaan.

Directie tevreden, Willem tevreden, kartonfabrikant tevreden. Iedereen blij.

 

 

OUT OF THE BOX DENKEN 

Leo was een directeur die al 25 jaar dozen inkocht. In die 25 jaar had Leo alle dozenleveranciers al over de vloer gehad. Hij had allang de goedkoopste gevonden die aan zijn eisen voldoet. (De dozen, ook die onderin staan, moeten een lange reis door Europa per vrachtwagen overleven).

Ik vertelde hem dus hier niets in te zien. Immers hij koopt al 25 jaar in en heeft al met veel mensen gesproken en onderhandeld. Ik zag meer in tape, omsnoerband en folie. Toch stond hij erop dat ik naar de dozen zou kijken. Als het mij zou lukken hier op te besparen, dan had hij meer werk voor mij. Ik kreeg wat summiere informatie mee, de overige info waar ik rekening mee moest houden zou de volgende dag worden gemaild.

Ik begon aan een onmogelijke missie. Thuisgekomen belde ik een bevriende relatie.

Door met een andere samenstelling van het karton te komen kon hij een goedkopere doos maken, welke toch aan de eisen voldoet.

's Avonds ging ik naar een accountmanager van een andere leverancier, die een paar straten verderop woont.

De beloofde informatie van Leo bleef uit. Dus ik heb niet verder gezocht. Wel ontving ik van beide leveranciers offertes en modeldozen. Verschil € 0,125 per doos. Zou er toch nog hoop zijn?

De modeldozen naar Leo gebracht. Samen hebben we een test gedaan door ze onderin de vrachtwagen te zetten. Enkele weken later de resultaten besproken. Beide dozen hadden het overleefd, met de kanttekening dat de duurste doos “bol” was aangekomen. M.a.w. als de rit 100km verder was geweest zou de doos het begeven hebben. Kwam ongeloofwaardig op mij over, immers deze doos is van de zelfde samenstelling als de monsterdoos. (Geen ramp, deze doos zou toch veel te duur zijn).

De andere doos was wel interessant. Had de test glansrijk doorstaan! Toch € 0,05 duurder dan wat Leo zelf betaalde, dus toch niet interessant. Wel een tevreden klant!

Immers een klant is tevreden als het resultaat aan de verwachtingen voldoet.

Doordat Leo tevreden was kwam hij los: “Ik had ook niet verwacht dat je een goedkopere doos zou vinden” begon hij.

Toen kreeg ik wel de informatie die ik eerder nodig had gehad. Men had al van alles geprobeerd om op de dozen te besparen. Ook door de lege dozen terug te sturen. Al snel bleek dat de helft van de terug ontvangen dozen niet in aanmerking kwam om te hergebruiken, doordat ze met het verwijderen van de tape kapot waren getrokken. Van de andere helft die nog wel gebruikt kon worden, waren er teveel die de tweede rit niet overleefden. (Logisch als je een kwaliteit neemt die maar net aan de eisen voldoet). Kwamen de hoge vrachtkosten van de retourvracht nog bij. Met deze info ben ik aan het rekenen gegaan. Een ander model doos in de Fefco gids uitgezocht. (Folder waarin alle dozen modellen staan). Wederom contact opgenomen met de leverancier van de beste doos. Deze doos was veel sneller op te zetten, ook sneller plat te maken bij de klant. Zwaardere kwaliteit, dus veel sterker, maar ook 2x zo duur dan de doos van Leo.

Deze doos zou tussen de 8 en 20 keer mee kunnen gaan. Rekening houden met vrachtkosten etc. is na 5x gebruik al een besparing van 30% gerealiseerd.

Deze doos werd zonder meer door Leo afgekeurd. Reden: bij de klanten staan de ontwikkelingen niet stil. Doos wordt vanaf de pallet op een transportband gezet, die de machine in gaat. Een robot in de machine haalt de doos leeg. De bovenkleppen van de doos willen nog wel eens voor storing in de machine zorgen (klonk geloofwaardig) Uit voorzorg worden dus de bovenkleppen er af gesneden. (Ongeloofwaardig, want dat is een hele klus met hetzelfde mes waarmee de tape wordt losgesneden). Conclusie van Leo: We kunnen alleen nog maar eenmalige dozen gebruiken.

Niet voor één gat te vangen belde ik mijn dozenvriendje weer op. Kun je die dozen ook maken met losse deksels? Jazeker, doen we wel vaker met dozen welke rechtstreeks van fabrikant naar klant gaan. Maken we 1 groot deksel voor 4 dozen (palletlaag).

De afzender hoeft dan per doos maar 1 hoek vast te maken, de klant maar 1 losmaken.

Tijdwinst voor beide partijen. Bovendien goedkoper dan 4 losse deksels. Zelfs een tikkeltje goedkoper dan het eerste alternatief.

Grootste voordeel: Er kunnen nu 2 lege dozen naast elkaar op een pallet, zodat de vrachtkosten van het terugsturen van de dozen gehalveerd worden. Nu is de besparing geen 30%, maar 50% als de dozen slechts 5x gebruikt worden! Als de dozen 20x gebruikt kunnen worden is de besparing nog groter.

Met een besparing van € 60.000,-- (50%) op 200.000 dozen was ik dik tevreden!

 

 NIET VOOR 5% NAAR EEN ANDER

 
Toen ik ruim 20 jaar geleden voor mij zelf begon als kostenreductieconsultant was een van mijn eerste klanten een fabrikant van huishoudelijke artikelen. Mocht van het hoofd administratie wat kleinere kostenposten uitzoeken. Inmiddels wist ik al hoe lager het bedrag, des te hoger het percentage dat bespaard kan worden.

Ik mocht o.m. het drukwerk uitzoeken, enveloppen, briefpapier, visitekaartjes etc. Toen ik met mijn onderzoek bezig was, zei de administratief medewerkster mij ook naar het verpakkingsdrukwerk te moeten kijken. Daar gaat veel meer in om. Echter daar ging directeur Hendrik zelf over. Die vertelde mij al 20 jaar bij dezelfde drukker te zitten, zeker te weten dat hij niet te veel betaalde, want er wordt zeker 2x per jaar een second opinion aangevraagd, maar ook niet voor 5% of minder naar een ander te gaan. Men had ongeveer voor ƒ 300.000,-- per jaar aan dat drukwerk.

Ben hiermee naar een 3-tal drukkers gegaan, gespecialiseerd in het drukken van licht karton. Prijzen lagen tussen de        ƒ 230.000,-- en ƒ 235.000,--. De drukker van de visitekaartjes was aan het overwegen een 2 kleuren pers te kopen, zou het doen als hij deze order kreeg. Offreerde voor ƒ 220.000,--. Besparing ƒ 80.000,-- bij een drukker waar men al jaren tevreden over is.

Ging naar een beurs voor bedrijven uit de regio. Stonden meerdere drukkers. Vroeg ze wat voor machines ze hadden en wat voor werk ze daar mee deden. Bij 1 was het raak. Had de goede machines, deed rillen en stansen in eigen beheer (meesten besteden dit uit). Machines werden om de 3 jaar vervangen, omdat men dag en nacht draaide, net zoveel productie waar een ander 10 jaar in dagdienst over deed. Goede inruilprijzen, nauwelijks afschrijvingen. Offerte                   ƒ 180.000,--.

Besparing ƒ 120.000,--. ofwel 40%.

Jochie, ik ga niet voor 5% naar een ander waren de eerste woorden van Hendrik.

Nu kon hij niet anders.

Bij Hendrik nog meer mooie besparingen gerealiseerd. Later vertelde hij me dat hij aan mij meer verdiend had dan aan zijn beste klant.......

 

Besparen op verpakkingen

Wilt u binnen uw onderneming besparen, adviesburo van der Meulen Bosma BV helpt u daar graag bij. Tegenwoordig is een product onlosmakelijk verbonden met een verpakking. Een verpakking kan dienen om het product vers te houden, te beschermen tegen beschadigingen, om diefstal tegen te gaan of om de consument te kunnen voorzien van belangrijke productinformatie.

Ook om voorwerpen eenvoudig en veilig te kunnen distribueren is een verpakkingen noodzakelijk. Op deze manier kunnen dozen met producten makkelijk worden vervoerd op pallets zonder dat deze schade oplopen gedurende de reis. Deze verpakkingen noemen we de zogenaamde om-verpakkingen. Adviesburo van der Meulen Bosma BV is gespecialiseerd in het verstrekken van interessante besparingsmogelijkheden op verpakkingen voor ondernemers. Hoewel een stevige om-verpakkingen noodzakelijk is om de kostenpost van beschadigingen te kunnen drukken, kan hier wel degelijk een behoorlijke besparing op worden gehaald.

Besparen op verpakkingen binnen uw onderneming zorgt voor een behoorlijke kostenreductie. Aan de hand van slimme adviezen kan Adviesburo van der Meulen Bosma BV ook uw onderneming helpen aan een flinke besparingen op productverpakkingen zonder dat u daarbij in hoeft te leveren aan kwaliteit. Bent u benieuwd welke winst besparen op verpakkingen kan opleveren voor uw bedrijf, neem dan vrijblijvend contact op met Adviesburo van der Meulen Bosma BV.

Efficiënt besparen op verpakkingen voor de distributie

Uiteraard moeten producten die middels transport naar de leverancier of consument worden vervoerd zijn voorzien van een goede verpakking die de kwaliteit van het product kan waarborgen en veilig stellen. Beschadigde artikelen of kapotte verpakkingen worden veelal niet afgenomen door de klant. Juist daarom is het van belang dat efficiënt besparen op verpakkingen ook doordacht gebeurd.

Het heeft immers geen zin om te bezuinigen op de kwaliteit van de verpakking. Door te kijken naar de manier waarop de producten vervoerd worden en welke verpakking daarbij gewenst is, kan er aan de hand van een grondig onderzoek een behoorlijke winst worden verkregen. Het is zeker voor ondernemers een veelvoorkomend probleem dat de verpakking uiteindelijk meer kost dan het product zelf. Dit resulteert vaak in te hoge kostenposten die de winst van de onderneming onherroepelijk in de weg staan.

Bij Adviesburo van der Meulen  Bosma BV weten we dat dit anders kan. Door ons grote netwerk en ruime ervaring weten we exact op welke manier u als ondernemer kunt besparen op verpakkingen. Met vaak kleine aanpassingen kan er al een behoorlijk percentage winst worden bijgeschreven op het conto van de onderneming. Wilt u weten wat efficiënt besparen op verpakkingen kan betekenen voor de groei van uw organisatie, neem dan vrijblijvend contact op met Adviesburo van der Meulen Bosma BV.