Besparen op sanitaire kosten

SANITAIRE KOSTEN

HYGIëNE                                                                                                                                                                                               Hygiëne wordt steeds belangrijker. Infectieziekten nemen steeds meer toe in de 21e eeuw. Reden: Het aantal ouderen en mensen met immuumziekten nemen toe. Antibiotica verbruik komt vaker voor, bacteriën worden meer resistent. Kortom infectieziekten zijn moeilijker te bestrijden.

32% van de vrouwen en 64% van de mannen wast de handen niet na bezoek aan het toilet. Daardoor wordt het merendeel van de vermijdbare infecties door de handen overgedragen.

Voorkomen is beter dan genezen. Hygiëne mag wat kosten. Geen hygiëne is duurder. Toch valt op sanitaire kosten veelal nog veel te besparen. Veel organisaties betalen onnodig veel voor “ontzorgen”.

ONTZORGEN                                                                                                                                                                                                Dat ontzorgen begint al bij de binnenkomst van het pand. Daar ligt veelal een mat die wekelijks, of om de 2 weken wordt vervangen door een schone. De kosten vallen mee zegt u? € 10,-- per week voor een mat is meer dan € 500,-- per jaar. Na 10 jaar bent u -prijsverhogingen niet meegerekend- meer dan € 5.000,-- armer voor een mat die niet eens van u zelf is.

OPLOSSING                                                                                                                                                                                              Schaf voor hetgeen u nu per jaar kwijt bent aan huur een stel goede matten aan die doen wat ze moeten doen: Inloopvuil en -vocht zoveel mogelijk vermijden. Dit in tegenstelling tot de huurmat die voornamelijk vocht opvangt, maar geen borstelend effect heeft. Resultaat: U kunt tot 90% aan de kosten van stofzuigen en dweilen besparen. Daardoor gaat de achterliggende vloerbedekking ook nog eens langer mee!

Resultaat een enorme besparing, die ik u graag voorreken.


TOILET                                                                                                                                                                                                           Na een lange reis wil uw bezoek even gebruik maken van het toilet. Het ziet er netjes en representatief uit. Ook hier is “ontzorgen” het toverwoord. De handdoek- en zeepautomaten zijn gehuurd. (Voorkomt dat u geen “onnodige” investering hoeft te doen). Het wassen van de handdoeken wordt buiten de deur gedaan.

Enig idee wat u kunt besparen als u de toiletbenodigdheden niet meer huurt maar koopt? Rekent u het zelf uit, of zal ik het voor u doen?

BEDRIJFSKLEDING                                                                                                                                                                                        In productiebedrijven lopen mensen veelal in bedrijfskleding. Die kleding wordt veelal geleased door de zelfde leverancier van de matten en de handdoeken. Ontzorgen mag wat kosten.....

Zullen we samen eens becijferen hoe u die kosten omlaag kunt brengen?

 

Het juiste moment

Kwam op het juiste moment binnen bij Frans de directeur. Kon niet beter getimed worden. Frans had net de post doorgenomen. Zat een brief bij van de sanitair leverancier. “In een wereld waarin kostenstijgingen aan de orde van de dag zijn, ontkomen wij helaas niet aan een jaarlijkse herziening van onze tarieven”.

Er volgde nog een accountantsverklaring waaruit bleek dat hun kosten het afgelopen jaar met 5% waren toegenomen. Dat het aantal klanten ook was toegenomen werd er niet bijverteld. Toch was de prijsverhoging slechts 3%. Dat in een tijd waarin de inflatie nog geen 2% was.

“Ik moet veel moeite doen om mijn prijzen te kunnen handhaven en zij sturen me zomaar een brief dat ze er 3% bij moeten” zei Frans. “Wat kan ik hier nou aandoen?”

“Contract opzeggen en aangeven het niet eens te zijn met de prijsverhoging” zei ik.

Ik was al naar het toilet geweest en had al gezien welke handdoeken en zeepautomaten specialist daar hing. Voor mij de goede, voor Frans de verkeerde.

Na enig zoekwerk bleek dat het contract nog een half jaar liep. Op mijn advies is er een brief geschreven waarin werd aangekondigd het niet eens te zijn met de prijsverhoging en dat daarom het contract werd opgezegd.

Er werd een andere sanitair specialist gevonden waardoor de kosten niet met 3% omhoog gingen, maar juist met 30% daalden!

Dit was de aanzet voor nog meer mooie besparingen in het bedrijf van Frans.

Frans heeft het mij nooit verteld, maar ik had de indruk meer voor het bedrijf te betekenen dan alle klanten bij elkaar.