6 B's van Besparen

6 B's van Besparen.

Bewust stilstaan.
Bestudeer uw cijfers.
Betrouwbaarheid en Informatie.
Bereidheid te veranderen.
Beweegredenen helder krijgen.
Bewegen en Ondernemen.

Bewust stilstaan.
Bedrijfsprocessen gaan continue door. Dat is een van de aspecten waar u niet dagelijks bewust mee bezig bent. Uw bril is door de tijd gekleurd. Tijd om die gekleurde bril af te zetten.

Sta eens stil bij wat er gebeurt op de werkvloer. Het levert onverwachte inzichten op. Denk niet: “Ik loop al zo lang rond in dit bedrijf, ik weet wat er gebeurt”. Negeer dat, voorkom bedrijfsblindheid.

Bestudeer uw cijfers.
Kijk naar de Verlies- en Winstrekening, kijk naar de verschillende kostenposten. Waaruit bestaan die bedragen? Kunt u die verklaren? Hoe verhouden die posten zich tot vorige maand, vorig jaar? Zijn ze constant, ook dan is het opletten. Betaald u voor wat u besteld hebt? Neemt u die producten/diensten ook werkelijk af?

Betrouwbaarheid en Informatie.
Luister naar een adviseur, een vertegenwoordiger, collega ondernemer en vooral naar u zelf. U bent zelf uw beste raadgever: Van u zelf weet u dat u beslissingen neemt in het belang van uw eigen onderneming. Van de andere kant: U kunt niet alles weten, niemand is zo slim.

Bereidheid om te veranderen.
Winstverhoging is een verandering in het bedrijfsproces aanbrengen. Omzet is 1 aspect, maar omzet is nog geen winst. Wat moet u doen om 1 euro extra omzet te maken? Wat moet u doen om 1 euro te besparen? Hoeveel omzet moet u maken om die ene euro die u teveel uitgeeft goed te maken? Het gaat er om het bedrijf te verbeteren, meer winst te maken. Dat is uw doel.

Allerlei gedachten komen bij u op:

“Ik heb altijd de juiste keuzes gemaakt”.

“Dit kan niet waar zijn”.

“Die leverancier was altijd goed voor mij”.

U weet zelf wat het beste is voor uw bedrijf, alleen u hebt nu geen tijd om er naar te kijken. Dat is de truc van het brein. Die doet alles om te houden zoals het is. Lekker comfortabel. Verandering is niet altijd comfortabel.

Realiseer wel. Dit gaat niet om u. Niet om hoe goed u bent. Het gaat erom hoe u uw bedrijf kunt verbeteren. Dat staat helemaal buiten u als persoon.

Beweegredenen helder krijgen.
U wilt meer resultaat halen. Maak stappen. Kom in beweging. Waarom u het zo doet is nog belangrijker dan hoe u het doet. De meest succesvolle ondernemers zijn snelle beslissers. Wat is uw doel, uw drijfveer, wat wilt u bereiken? Waar loopt u warm voor? Bepaal uw beweegredenen. Als u een goede reden hebt kom dan in actie. Als u wilt dat er dingen veranderen in uw leven, moet u dingen veranderen in uw leven.

Bewegen en ondernemen.
Extra winst halen door te besparen op kosten is niet zo moeilijk als het lijkt. Dat gaat niet vanzelf, hoeft ook niet. Pak bedrijfsblindheid aan, bestudeer de cijfers. Wie vraagt u om advies? Stel acties bij. Bijsturen. Succes!

Als het droog is, is er geen tent die lekt.